Jesteśmy też na:
61 8 32 19 49
zsm@poznan.interklasa.pl

Trening ART

Aggresion Replacement Training - Trening Zastępowania Agresji

Nasze motto:

"Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zrozumiem. Pozwól mi zrobić, a zapamiętam.”

CO TO? PRAWDZIWY TRENING UMYSŁU

Pomyśl ile godzin treningu potrzebuje koszykarz, aby za każdym razem jego rzuty za 3 punkty były celne. To umiejętność, którą powtarzał wiele razy, aby dojść do perfekcji. Tak samo można potraktować umiejętności społeczne! Im częściej będziesz je trenował, tym częściej będą ci ułatwiać codzienne życie w kontaktach z innymi.

Przykładowe umiejętności prospołeczne trenowane na zajęciach dla młodzieży

Umiejętności społeczne:
  • prowadzenie rozmowy
  • proszenie o pomoc
  • przyłączanie się
  • wykonywanie poleceń
  • przekonywanie innych
  • przepraszanie
Umiejętności emocjonalne:
  • poznawanie swoich uczuć
  • wyrażanie swoich uczuć
  • rozumienie czyichś uczuć,
  • radzenie sobie z czyimś gniewem
  • radzenie sobie ze strachem
Umiejętności alternatywne wobec agresji:
  • negocjowanie
  • praktykowanie samokontroli
  • obrona swoich praw
  • unikanie kłopotów z innymi
Umiejętności kontroli stresu:
  • skarżenie się
  • radzenie sobie z pominięciem
  • reakcja na namawianie
  • reakcja na niepowodzenie
  • radzenie sobie z presją grupy
  • przygotowanie do trudnej rozmowy
Umiejętności planowania:
  • znajdowanie przyczyny problemu
  • wyznaczanie celu
  • określanie swoich możliwości
  • podejmowanie decyzji
  • koncentrowanie się na zadaniu

Trenujemy też kontrolę złości i wnioskowanie moralne (dyskusje n/t dylematów, wyborów młodzieży i dorosłych)

DLA KOGO TE ZAJĘCIA?

  • DLA DZIEWCZYNY I CHŁOPAKA,
  • DLA PIERWSZOKLASISTY I DLA MATURZYSTY,
  • DLA GADUŁY I DLA MILCZKA,
  • DLA OPANOWANEGO I DLA „NERWUSA”,
  • DLA SAMOTNIKA I DLA „DUSZY TOWARZYSTWA”,
  • DLA CIEKAWYCH ŚWIATA I LUDZI,
  • DLA TYCH, KTÓRZY SIĘ BOJĄ I TYCH „SPOOOKO”,
  • DLA TYCH, KTÓRZY CHCĄ ZYSKAĆ I DLA TYCH, KTÓRZY CHCĄ DAĆ,
  • DLA TYCH, KTÓRZY LAT W SZKOLE NIE CHCĄ TYLKO PRZESIEDZIEĆ NA ... LEKCJACH.

 

CZAS ZAJĘĆ

Wszystkie osoby chętne do udziału w treningach prosimy o zgłoszenie się do pedagoga i psychologa. Zajęcia ruszą ponownie, gdy zbierze się min. 10-osobowa grupa. Będą trwały ok. 2 godzin lekcyjnych, treningi poprowadzi dwóch trenerów. Czas - do ustalenia z uczestnikami - po lekcjach.

 

ZAPRASZAMY

Opinie uczestników:

Cytaty dosłowne(po korekcie ortograficznej-niestety), za zgodą autorów:

* ART to coś, co ci pomoże gdy nie wiesz co zrobić, a gdy wiesz, to i tak się dowiesz więcej
* na ART jest sympatycznie i można się wiele dowiedzieć
* naprawdę przyjazna atmosfera, można wiele powiedzieć
* jest: wesoły, przydatny, odprężający
* ART uczy i bawi.
Dzięki niemu można się wiele nauczyć i zrozumieć lepiej świat i ludzi.
Uczy kulturalnego stosunku do innych.
* ART. jest bardzo ciekawy.
Uczy wielu rzeczy.
Między innymi patrzenia na świat.
Postępowania w stosunku do innych i zachowania w różnych sytuacjach. 
* na temat zajęć ART. powstały już nawet rymowanki
„Choćjestem duża ~
bez naszego ARTu bez przerwy wpadałabym w tarapaty. 
Kiedy więc przyjdą jakieś kłopoty, od razu na Arcie oznajmiam o tym.
A wtedy zaraz łatwiej i prościej uda się wybrnąć z wszelkich trudności.”

 

„ Kiedy ciągle jest ci źle, wcale tym nie przejmuj się, bo na Arcie radość tkwi, nawet w te pochmurne dni.” / Małgorzata Andrzejewska /

 

ZASADY GRUPY USTALONE PRZEZ UCZESTNIKÓW I TRENERÓW

  • jesteśmy punktualni,
  • mówi jedna osoba, nie przerywamy, gdy mówi ktoś inny,
  • mówimy do osoby,
  • mówimy na temat,
  • dbamy o poczucie bezpieczeństwa idobrą atmosferę w grupie,
  • wykazujemy minimum aktywności – jeśli nie chcesz mówić, brać udziału w ćwiczeniu, powiedz to wyraźnie,
  • udzielamy informacji zwrotnych dotyczących zachowania, a nie osoby,
  • zachowujemy dyskrecję,
  • szanujemy się nawzajem, nie dokuczamy sobie,
  • nie używamy wulgaryzmów, słów i gestów obraźliwych

 

TROCHĘ TEORII

Zachowania dysfunkcjonalne wykazują często osoby, które charakteryzuje deficyt lub brak alternatywnych umiejętności prospołecznych. Jest ono często inspirowane złością, wynikającą z poznawczych błędów w postrzeganiu przez młodzież stosunków międzyludzkich. Typową cechą, jaka zwykle towarzyszy takim procesom poznawczym jest pobudzenie emocjonalne, nadające im siłę i podtrzymujące je. Występuje tu jednocześnie aspekt behawioralny, poznawczy i emocjonalny. Program zastępowania agresji (Aggresion Replacement Training), znany jako ART, zainicjowany został w 1987 roku jako kompleksowe oddziaływanie w tych 3 sferach. Trening umiejętności prospołecznych (Skillstreaming) jest jego składnikiem behawioralnym, trening kontroli złości (Anger Control Training) – emocjonalnym, a trening wnioskowania moralnego (Moral Reasoning Training) – elementem związanym ze sferą poznawczą. ART to nie tylko nauka umiejętności, ale również wzmacnianie tego procesu, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że trenujący ART będą po zakończeniu programu, nadal wykorzystywali te umiejętności, których nauczyli się na treningu, niezależnie od środowiska, w którym się znajdą. Na treningu ART każdy uczestnik trenuje wybrane wg potrzeb trenujących umiejętności, aż do tzw. przeuczenia, które daje im pewność danego zachowania w środowisku. Uczestnicy trenują wyłącznie na własnych doświadczeniach. ART poprzez trenowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach jest działaniem profilaktycznym, nie zakłada działalności terapeutycznej, ale może ją wspierać. Trening wnioskowania moralnego zakłada dyskutowanie dylematów moralnych, w których pojawiają się treści związane z nałogami, uzależnieniami oraz ich następstwami ART jest programem uniwersalnym, co oznacza, że można go stosować niezależnie od wieku, wykształcenia, statusu czy pochodzenia trenujących, odpowiednio dobierając uczestników do grup uwzględniając powyższe zmienne. Dlatego program kierujemy do wszystkich podmiotów szkoły: uczniów, nauczycieli i rodziców. Celem spotkań dla rodziców i nauczycieli jest budowanie umiejętności znajdowania przyczyny problemu oraz umiejętności wybierania optymalnego rozwiązania i zastosowania go.

 

Bibliografia: A.P. Goldstein, B. Glick, J.C. Gibbs , (1998r.), „ART. Program Zastępowania Agresji“, wyd. Instytut Amity


Do wakacji pozostało:
246
19
38


Ochotnicza straż pożarna


Imprezy dla dzieci